نظری که تایید نشد 3(طبری و تاریخش یکی از هزاران)

در باب تاریخ و تقسیمات و دوره های آن اندیشمندان و دانشمندان تاریخ مطالب بسیاری را گفته اند که پرداختن به آنها بحث جداگانه ای را می طلبد و در این مقال نمی گنجد.در اینجا برای روشن تر شدن بحث مصادیر و منابع گوناگون تاریخی،نوع و ملاک بررسی آنها توسط تاریخ پژوهان دیگر نمونه ای را می آوریم.این نمونه از چند جهت برجسته است.یکی آنکه حیات نگارنده نزدیک به جریانات تاریخی مندرج در کتاب می باشد،که این موضوع ملاکی برای بهره جستن تاریخ نگاران بعدی شده است و اتفاقا بسیار موثر بر آنها بوده است.

دیگر آنکه این کتاب و مطالبش پس از سالیان متمادی و تعدد رجوع به آن وحی منزل گشته و در کتب و مقالات مختلف شیعه و سنی و مستشرقین نیز مورد استفاده قرار گرفته است.اما آیا واقعا هر آنچه که ابو جعفر محمد بن جریر طبری آملی(وفات 310 ه) در کتاب خود «تاریخ الامم و الملوک» موسوم به «تاریخ طبری» آورده بر طبق واقعیت ها و حقایق تاریخ است؟آیا مدد جستن نویسندگان متفاوت در زمانهای مختلف از این کتاب نشانه صحیح بودن کل مطالب آن است؟

پاسخ اینگونه سوالات را علامه سید مرتضی عسکری از محققین و پژوهشگران تاریخ اسلامی، به صورت جامع و علمی در تحقیقات خود داده اند.حاصل تحقیقات 40 ساله ایشان در کتابهایی چون «عبدالله بن سبا و دیگر افسانه های تاریخی»،«یکصد و پنجاه صحابی ساختگی»،«نقش عایشه در اسلام»و... آمده است.خواننده گرامی برای آشنایی دقیق با روش عقلی و نقلی ایشان در تحقیقات تاریخی و همچنین نظر دانشمندان و محققین اقصی نقاط جهان پیرامون این کتب بهتر است به آنها مراجعه کند.

اما آن چه که شاکله بحث این کتب را تشکیل داده،پرداختن به روایات شخصی به نام سیف بن عمر تمیمی است.این مرد دروغ گو و افسانه پرداز صاحب دو کتاب «الفتوح و الردة» و «الجمل و مسیر عایشه و علی» بوده که این دو کتاب را به هر آنچه خود خواسته آمیخته است.از جنگها و شهرهای خیالی گرفته تا به آفرینش صحابه برای پیامبر (ص) و نقل احادیث جعلی از آنان،او پاکترین و پارساترین اصحاب رسول خدا را مردمی ناپاک و پلید و اخلالگر و در مقابل کثیف ترین و منافق ترین و دشمن ترین آنها را به اسلام مردان خدا و پاک و منزه جلوه داد.با تغییر و تحریف در ماجراهای تاریخی خلفا و دست نشانده های آنها و حکام زور و جور را مبرا از هر اشتباه و پاک طینت معرفی کرد.طبری و پس از او نیز کسان دیگر روایات او را در تاریخهای وزین خود بدون هیچ چون و چرا و تفحصی نقل کرده اند.

روایاتی که طبری از سیف نقل می کند مربوط است به وقایع تاریخی سال 11 تا 37 هجری،یعنی تقریبا مقارن با رحلت پیامبر (ص) تا به خلافت امیرالمومنین علی (ع) می باشد.جالب اینجاست که همه مورخین و علمای رجال قائل بر این بوده اند که سیف فردی زندیق،دروغ گو و افسانه پرداز است و اقرار بر آن داشته اند که سخنش سست و بی مایه بوده است.اما چرا باز سخنان وی را در تواریخ خود ثبت و ضبط نموده اند تنها الله اعلم.

پس از طبری کسانی چون ابن کثیر،ابن اثیر،ابن خلدون،ابن بدران و ... تا به مستشرقین مولف دایرةالمعارف اسلامی همه و همه این روایات یا گوشه هایی از آنها را نقل کرده اند.این روایات همچون طاعونی نشو و نمای خود را در اکثر کتب اسلامی و مربوط به تاریخ اسلامی یافته اند.حتی امروزه برخی روشنفکران دینی نیز با استناد بر بعضی از این کتب و روایات مذکور سعی در نشان دادن برخی نشانه ها در محدودیت های سیاسی و فرهنگی شیعه دارند و به زعم خویش از مجرای قیاسهای تاریخی سیاست شیعی و اسلامی را به زیر سوال می برند.

اما رسالت ما به عنوان مسلمان در مقابل اینگونه کتب چیست؟آیا فقط طبری و آنهایی که از او پیروی کرده اند به خطا رفته اند؟یا اینکه طبری نیز یکی از هزاران کتبی است که آلوده به تحریفات و خرافات آگاه و ناآگاه این روزگاران است؟آیا باید به کلی احادیث و روایات تاریخی را نادیده بگیریم و تنها بر قرآن تمسک جوییم،یا آنکه بر تشخیص سره از ناسره قیام کنیم؟

 

ادامه دارد...

نظرات 10 + ارسال نظر
آتنا سه‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 10:11 ق.ظ http://www.partenon.blogsky.com

دلتنگی هایم
بیش از ستاره ها یند
به عدد بزرگی تو
انگشتهایم
برای شمردن خوبی ها
کم می آیند
وقتی تو
سرآغاز شمردن باشی
نامت را نه بر دفتر
که بر دل نگاشته ام
تا مباد
بادی ، آبی ، آتشی
پاکش کند
بیش از آنی
که با مردن کاسته شوی
با رفتن فراموش ....
سفارش می کنم
آنگاه که دستانم را
خاکها پاسبانی می کنند
دلتنگی هایم را
برایت پست کنند
به آدرسی که همه می دانند :
جهان --- همتا

مهدی سه‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 11:24 ق.ظ http://www.nsan.blogsky.com

سلام
وبلاگ جالبی داری
موفق باشی

باربد شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:07 ق.ظ http://bairan.blogsky.com

من یه آپ توپ کردم !

مهناز سه‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 09:31 ب.ظ http://www.Mahnaz20005.Net.Tf

سلام. خوبی؟ نمیدونم کی هستی اما حرفات و نظرات واسم اشناست. کاش خودت رو معرفی میکردی. اما یه چیزو بگم که بدونی من واسه دل خودم مینویسم. شاید از نظر تو مونیکا پیر باشه . ( البته نه پیر به معنای واقعی )این درسته اما هنوز جذابه. و اما راجع به اون اقای نقاش ... باید بگم که حقیقت تلخه و معمولا اقایون دوست ندارن کسی راجع به باطنشون بدونه.

سلام
شما بنده رو احتمالا با کس دیگه ای اشتباه گرفتین.من شما رو نمیشناسم و آدرس وبلاگتون رو هم دوستاتون برای من میل زدن و من به وجود وبلاگتون اینطوری پی بردم.
نکته دیگه اینکه هر کسی نظری داره و نظر من هم اونی بود که نوشتم شما که وبلاگ می زنین و آدرسشم این ور و اونور میل می کنین باید طاقت دیدن نظرای مخالف رو هم داشته باشین.چیزایی رو که آدم برا دل خودش می گه رو تو دید همه قرار نمی ده.باطن آقایون یا خانوما هم خوبو بد داره موفق باشید.

آمده ام تا یوسف بخرم جمعه 22 دی‌ماه سال 1385 ساعت 05:42 ق.ظ http://www.aghabia.blogfa.com

سلام بر مهدی بهار دلها
سلام بر منتظران مهدی......
آغاز دوره های ویژه اعتقادی با یاری خدا و حجتش مهدی (عج)
ما قصد درایم به حول و قوه الهی و البته با عنایات خاصه حضرت بقیت الله العظم روحی فداک دوره های وی‍ژه اعتقادی ( توحید ، خداشناسی، نبوت، امامت عامه و خاصه، معاد، رجعت، تعریف شادی و مصادیق شادی در اسلام، تصوف، بهائیت، وهابیت، زرتشت، مسیحیت و....) روبرگزار کنیم .
روش کار هم به این صورت است که:
جزوات و مطالب مربوط به هر بحث به همراه لینک سخنرانی رو در وبلاگ قرار میدیم و دوستان هم مطالب رو می خونند و سخنرانی ها هم رو دانلود می کنند و خوب گوش می دهند و فکر می کنند تا به نتیجه برسند و در آخر اگر سوالی داشتند می تونند در قسمت نظرات عنوان کنند و ما هم در اسرع وقت سوالها رو با استفاده از اساتید فن و مجرب جواب میدیم.
و کار شروع شد اولین مبحث اعتقادی توحید و شناخت معرفت الله ، سخنرانی ها بسیار ساده است و همه مردم می تونند خوب استفاده کنند و خدای خودشونو خوب بشناسند تا بتونن اطاعتش کنند
لطفا به دوستان دیگر خود نیز اطلاع دهید تا افراد بیشتری بتونند استفاده لازم رو ببرند و هم برای خودتون ثواب بخرید به همین راحتی.
یا علی.
اللهم عجل لولیک الفرج .

کسی چهارشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 04:16 ب.ظ http://deirdar.blogfa.com

سلام دوست عزیز
از وبلاگتان دیدن کردم.با ارزوی موفقیت روز افزون برای شما.

گام دوم انقلاب جمعه 17 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 04:24 ب.ظ http://iran-1404.blogfa.com/

سلام به وبلاگ گام دوم انقلاب مراجعه کن .
این وبلاگ در مورد مهندسی فرهنگ توضیحاتی داده است

[ بدون نام ] جمعه 17 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 04:25 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
از این که لطف می فرمائید و خلاصه نظرات ما را مطالعه می فرمائید از شما تشکر می نمائیم. در صورت صلاحدید ما را لینک نمائید.
هدف انقلاب اسلامی طراحی الگوئی برای اداره جامعه در ابعاد سیاسی، فرهنگی واقتصادی بر اساس اسلام در ایران است، گام اول این طراحی که ارائه الگوی سیاسی اسلام بر اساس تئوری ولایت فقیه است برداشته شده است. بنابراین ما در مرحله تاریخی طراحی الگوی فرهنگی اسلام هستیم . (مهندسی فرهنگ)
در طرح شبکه مساجد وهیئات به توفیق الهی به تبیین این موضوع "مبتلا به "- که سامان دادن به آن رسالت اصلی جبهه اسلام است پرداخته می شود . نکته مهم اینکه اصلی ترین ابزار برتری انقلاب اسلامی در تقابل با مدرنیته ارائه کارآمدی عینی بر مبنای دین است.

قربانی جمعه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 03:36 ب.ظ http://reihaneyenabi.loxblog.com/

سلام خدا قوت برای گسترش فرهنگ فاطمی وبلاگ حضرت زهرا را لینک کنید

رام جمعه 2 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 04:53 ق.ظ http://http://alcorana.blogspot.com/

سلام
وبلاگ
www.alcoran.blogsky.com

به ادرس :
www.alcorana.blogspot.com

نقل مکان کرد.موضوعات ممنوعه در اسلام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد