نظری که تایید نشد ۲(از تاریخ سخن گفتن)

اما غرض از آوردن این مباحث تنها مذموم و معدوم نشان دادن مطالب وبلاگ مذکور نبود.چرا که این نازل ترین درجات اهداف می تواند باشد.آنقدر مطالب سست بنیاد و اشکالات سطحی هستند که اگر کسی با روح دین آشنا باشد به بی اساسی آنها پی می برد.

در اینجا من از چند جهت احساس خطر کردم.خصوص آنکه این احساس خطر با خواندن نظرات وبلاگ و نظاره مطالب چند وبلاگ دیگر عمق بیشتری یافت.حمله به عقاید تشیع بسیار بحث کهنه ای است.و در این میان برخی به وضوح شمشیر را از رو بسته و شلنگ انداز و دست افشان به این میدان وارد می شوند.حال ممکن است سطحی باشند یا عمقی.نمونه این بحث موضوعات وبلاگ مذکور بود که در نهایت جابجایی پستها و نظرات را در پی داشت.

(نظر اول بنده در پست اشکالات علمی بود و آن پست در صدر بود اما بعد از نوشتن مطلب قبلم جای آن عوض شد و چند پله سقوط کرد.و نظر اول بنده نیز از آن پست به پست صدر اسلام تغییر مکان داد!! که دلیل این همه را خواننده فهیم به خوبی در می یابد).

گروهی دیگر هستند که چون مار خوش خط و خالی با کلمات و ادبیات عوام فریبانه به این کار اهتمام دارند.بحث های تاریخی و عقیدتی را از منابعی مطرح می کنند که سندیت ندارند یا به اسناد شیعه به گونه ای می پردازند که آنها را مزحکه یا به کلی بی اعتبار نشان دهند.همه چیز دنیا دچار دگرگونی و تحول گشت جز نگاشتن درباره مذهب شیعه.برای هر آغازی پایانی می توان متصور بود جز تهمت و افترا بر شیعه.برای هر حکمی دلیل و علتی است جز احکامی که علیه شیعه است...چرا؟

آیا شیعیان آشوب طلب و فتنه جویند و می خواهند آرامش و آسایش را از مردم بگیرند؟یا اسلام به طور کلی بر مبنای شمشیر و زور و خون ریزی بنا شده است؟

در پاسخ به این سوالات و سوالاتی از این دست مطالب زیادی عنوان می شود که بررسی آنها بررسی تاریخ صحیحه اسلام را می طلبد.بررسی کتب تاریخی اسلامی چه از مولفین مسلمان و چه از مستشرقین خود موضوع جنجال برانگیز این میدان است.چرا جنجال بر انگیز؟!وقتی که ما می خواهیم نسبت به اسلام شناختی کسب کنیم راههای مشخصی دارد.رجوع به قرآن کریم که فرستاده خداوند متعال است و بیان پیامبر و تفسیر و شرح ایشان از آیات که همان رجوع به حدیث و سیره صحیح پیامبر است.اما این دو(حدیث و سیره) که سنت پیامبر خدا را تشکیل میدهند چگونه بدست می آیند؟چگونه می توان درک و شناخت صحیحی از آن را داشت؟راه دست یابی به سنت رسول خدا اهل بیت (ع) و صحابه او هستند.چرا که بی آن دو راه دیگری وجود ندارد.اما وقتی که خداوند در قرآن می فرماید:"بعضی از اعراب اطراف مدینه منافقند و بعضی اهل شهر مدینه هم منافق و بر نفاق ماهر و ثابتند و تو از نفاقشان آگاه نیستی ما بر سریرت ناپاک آنها آگاهیم..."(توبه 101)

یا :" ای مومنان هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد(راستش نینگارید)تا تحقیق کنیدمبادا به سخن چینی فاسقی از نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت پشیمان گردید."(حجرات 6) آیا می توان گفت که هر که سخنی را از اهل بیت یا صحابی نقل می کند آن سخن صحیح و متقن است و یا هر فردی که در زمره صحابی حضرت شناخته شده مورد اعتماد و امین است؟از اینجاست که سخن سخن تاریخ است .چرا که تاریخ نشو و نمای همه تحقیقات و کتب بعدی را در پی دارد. از سنن و سیره تا جغرافیا و کتب حدیث و نسب شناسی و دایرة المعارف و... همه و همه ریشه در کتب تاریخی دارند.خصوص آنکه این کتب جزء کتب قدیمی و نزدیک به وقوع زمان حوادث باشند.تاریخ است که علت برخی از سخنان افراد را مشخص می کند،تاریخ است که برخی از شئون نزول آیات الهی را مشخص می کند،تاریخ است که از فتوحات مسلمانان در زمان خلفا سخن می گوید،تاریخ است که نوع اخلاق و رفتار پیامبر را با گروههای مختلف مردم مشخص می کند،تاریخ است که می گوید حق چه کس یا کسانی پایمال شده و چه کسانی به ناحق به سروری رسیده اند،آری تاریخ است که نشان میدهد اختلافاتی از نوع تاریخی نیستند و از نوع حقیقتند...

براستی ما به عنوان مسلمان شیعه از تاریخ دینمان چه می دانیم؟آیا تا به حال با خود اندیشیده ایم بسیاری از سوالاتی که برایشان پاسخی نمی جوییم ریشه در وقایع تاریخی دارد؟یا تناقضاتمان در مسائل تاریخی گره خورده است؟تشنگی حقیقت مداری خود را می توانیم با حقایق تاریخی سیراب کنیم؟

اینکه پرداختن به تاریخ به نوعی ایده آل بدون غرض ورزی و جانب داری همراه باشد خالی از تسامح نیست.می توان در اینجا با قول مرحوم زرین کوب در مقدمه دو قرن سکوت همراهی کرد.آنچه که در مقدمه تحت عنوان اعتراف می آورد و می گوید:«در تاریخ از بیطرفی و حقیقت جویی سخن بسیار گفته اند.لیکن این سخن ادعایی بیش نیست.مورخ از همانجا که موضوع تارخ خود را انتخاب می کند در واقع دنبال هوس ومیل خود می رود و از بیطرفی خارج می شود.اگر تاریخ هند را موضوع تحقیق خویش قرار می دهد برای آنست که رغبتی یا مصلحتی او را بحوادث آن سرزمین علاقمند کرده است و اگر از انقلاب فرانسه سخن می گوید از آن روست که در آن ماجرا چیزی هست که با احساسات و تمایلات او مناسبتی دارد.بنابراین بیطرفی مورخ ادعایی است که بدشواری می توان آن را تایید کرد

باری به هر حال آنچه که مسلم است هر دوره تاریخی و وقایع آن واقعیات و حقایق خود را دارد.و هر دوره ای را حقیقتی است.اگر ما زندگی حال خود را که هر لحظه تبدیل به گذشته می شود در نظر بگیریم قهرا اعمال و رفتار و سخن ماست که به تاریخ می پیوندد و تغییرات حاصله در امور این جهانی نیز از اختیار ماست.پس با بررسی رفتار و کنش و واکنش ما می توان علت برخی از موضوعات را دانست همانطور که ما بارها اتفاقاتی که در مراحلی از زندگی برایمان می افتد را به علت جویی در آنچه گذشته رخ داده ارجاع می دهیم. ...

ادامه دارد...

نظرات 10 + ارسال نظر
مهر سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:30 ق.ظ http://www.nojawanha.persianblog.com

سلام بر شما

به نوبه خود، از وبلاگ و آرای شما استفاده بردم و امید است که در رابطه با رفع مستدل شبهات دینی، موفق باشید و اثر گذار.
اگر فرصتی بود و نگاهی به نوشته های اینجانب داشتید، داستان تحت عنوان *مسخ* در واقع نوشته ای بود برای عزیزانی که بر ین موضوع، به نگاه مذهب، شبهه و ایراد داشتند.
منتظر نظرات شما هستم.
با سپاس،

.مهر.

هانیه سه‌شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:53 ب.ظ http://aztobato.persianblog.com

سلام... من اون وبلاگ و مطلبش رو نخوندم ولی موضوع رو تا حدی از روی نوشته‌ی شما فهمیدم... اگر کسی قرآن و همه‌ی کتب اسلامی و تاریخی رو هم بخونه، اگه دلش نخواد حقیقت رو نمی‌بینه... بعضی‌ها عناد دارن و نسبت به حقیقت کورن... راستی، در مورد کوری، مسلماْ ضعف‌هایی داشت، می‌دونم اما با این وجود از هیچ‌کدوم از حرف‌هام برنمی‌گردم... هر کتابی ضعف‌هایی داره ولی برعکس نظر شما به‌نظرم در مورد این کتاب ضعف‌هاش اصلاْ به نقاط قوتش نمی‌چربید... از نظری که دادید ممنونم...

داود چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:05 ق.ظ

مصطفی جان سلام.
آقا قدم در راه درستی قرار دادی. دست حق به همراهت. بعد از این که اون وبلاگو نشونم دادی و خوندم و دیدم چه مباحث کودکانه و مسخره ای رو پیش کشیده خواستم جوابشو بدم (تک تکش جواب داشت) اما تو به شیوه ی بسیار بهتر و محکمتری جوابشو دادی.
در عجبم از دیدن انسان های دور و بر که بدون لحظه ای تفکر فقط به نام روشنفکری، روشنفکر بازی در میارن و کارشون عناد کورکورانه است.
از همه بدتر از این می سوزم که بدیها و پلشتیهای حکومت فعلی ما رو هم مربوط به اسلام می دونن...بعضیهاشون هم تو یه تاریخ دروغین گیر کردن. قول میدم بعضیهاشون فقط یه چیزی شنیدن....
و خوشحالم که تو از دسته آدمهایی مثل من که فقط می گن اللهم عجل لولیک الفرج و دلشون به همین خوشه نیستی و یک قدم جلوتری. اجرت با آقا امام زمان.

علیرضا صدوقی چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 07:08 ق.ظ http://y-fatemeh.blogfa.com

سلام هدفتون روشنگری است و راهتون درسته انشالله با روحیه ادامه بدید و با موفقیت به پایان برسانید هر کاری رو از جمله نوشتن..یا علی.

نور چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 09:52 ب.ظ http://rahenoorani.persianblog.com

سلام
امیدوارم بتوانید شبهات دینی را تا حدی از بین ببریید.
راستی به نظرمن متن شما خیلی طولانی است البته نظر من است. ببخشید.
موفق باشی.

از نظر شما ممنونم
حق با شماست متنهای بنده طولانی است اما برای بیان مطلب چاره ای جز این ندارم
ممنون از نظرتون

آوا جمعه 20 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:04 ب.ظ

الان کاملا بریدم...خیلی دوست ندارم وارد بحثای عقیدتی و دینی بشم اما این همه اطلاعات و ظریف بینی شما رو عمیقا تحسین میکنم. خیلی دوست داشتم مثه شما این همه اطلاعات داشتم تا از عقایدم دفاع کنم.
موفق باشید

ریما شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:36 ق.ظ http://zehnblog.persianblog.com

سلام
من برای اولین باره که از وب لاگ شما دیدار می کنم.
فعلا نظری ندارم.
لازم است مطالب بیشتری از وب لاگ شما را مطالعه نمایم.
---------------------------------------------------------------------
من درباره ذهن می نویسم.
موضوع این هفته من آگاهی جمعی است.
منتظر دیدارت هستم.....

شاه زاده ی پارس دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 01:32 ق.ظ http://bairan.blogsky.com

رفیق یه شعر دارم !!! توپ توپه !!! یه سر به من بزن !!! ----> bairan.blogsky.com

علیرضا یکشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 12:44 ب.ظ http://digechee.persianblog.com

سلام
مطلب جالبی بود
آپم
موفق باشی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 08:20 ب.ظ http://www.deirdar.blogfa.com

سلام
لطفا از سایت من هم دین کنید تا بعد....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد